Forum Home Forum Home > Other music related lounges > General Music Discussions
  New Posts New Posts RSS Feed - The Grand Astoria released new album (heavy prog)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Topic ClosedThe Grand Astoria released new album (heavy prog)

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Topic: The Grand Astoria released new album (heavy prog)
    Posted: May 25 2015 at 10:37
Russian experimental rockers just released their sixth full-length album! Weird mixture of prog, doom, heavy psych and jazz. Worth checking Wink

Edited by TGArmy - May 25 2015 at 12:23
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: June 01 2015 at 00:33
What do you guys think is it prog enough to be featured at the site? Big smile
Back to Top
Rivertree View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Honorary Collaborator / Band Submissions

Joined: March 22 2006
Location: Germany
Status: Offline
Points: 17573
Direct Link To This Post Posted: June 09 2015 at 16:05
excellent stuff Thumbs Up
stepping towards an eclectic approach indeed, probably we'll have to discuss this matter again ...





Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: June 10 2015 at 01:02
Thank you! The band actually was eclectic and quite proggy since the very beginning but deserves a better and a proper listening Wink Check also "Punkadelia Supreme" album and all our split-albums which include long epic tracks. Everything can be found here:
https://thegrandastoria.bandcamp.com
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: June 23 2015 at 15:12
The album was added to Progstreaming! Enjoy it there ;-)

Edited by TGArmy - June 23 2015 at 15:13
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: June 27 2015 at 10:22
Speak dutch? Wink Check the review at Prog Praat!!!
http://progpraat.com/2015/06/27/the-grand-astoria-the-mighty-few/
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: July 09 2015 at 03:46
Vincebus Eruptum Recordings is proud to announce that the new album by our Russian friends THE GRAND ASTORIA, titled "The Mighty Few", will be realized on vinyl limited edition on VE Recordings!!!
Release date is planned for October 2015.
Label-code: VELP011
Limited edition to 300 copies hand-numbered: 100 on coloured vinyl (red), 200 on black vinyl.
Artwork by Sophia Miroedova!
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: August 18 2015 at 04:26
Get this masterpiece right here:

https://thegrandastoria.bandcamp.com/album/the-mighty-few

Order CDs and LPs via [email protected]

If Pink Floyd and The Mars Volta had a baby, and that baby grew up listening to heavy metal and punk, and then formed a rock band, that band would be The Grand Astoria​. Speaking of the Mars Volta, Kamille Sharapodinov reminds me of Omar Rodriguez-Lopez in terms of both his creativity and the frequency with which he produces truly new music. 
If you are really paying attention you will not be able to turn this masterpiece off, and will have to agree that although there is no proper category for this music, it is undeniably heavy. The Grand Astoria has Led-Zeppelin-like importance for me in terms of how they have altered my perspective on heavy music, and I consider them one of the best rock bands of all time. Here is “Curse of the Ninth”, a tribute to the myth that a classical music composer’s ninth symphony would end up being their last - HEAVY METAL TEXTBOOKS BLOGSPOT 


Группа The Grand Astoria из Санкт-Петербурга – признанный российский форвард экспериментального тяжёлого рока. Выпустив с 2009 года уже шесть полновесных альбомов и массу ЕР, синглов и сплитов (всего на страничке коллектива в Bandcamp насчитывается 19 релизов), команда под предводительством неутомимого Камиля Шараподинова зарекомендовала себя как одну из самых плодовитых и активно гастролирующих – причём в основном по Европе. "Астория" заслужила уважение и интерес среди слушателей самой разной музыки – металла, дума, прогрессива. Однако новый альбом "The Mighty Few", вышедший в первой половине 2015 года, призван сломать абсолютно все сложившиеся о проекте стереотипы и привлечь самую широкую аудиторию ценителей качественной рок-музыки. 
The Grand Astoria неизменно славилась крупными формами: структурно, динамически и эмоционально музыкантам всегда особенно удавались именно долгие песни продолжительностью от 10 минут. Не говоря даже о получасовой композиции "The Body Limits", записанной в студии одним дублем, стоит упомянуть хотя бы такие признанные шедевры Камиля и Ко, как "Something Wicked This Way Comes", "To Whom It May Concern", "Score" или всеобщего фаворита с предшествующего релиза "Serpent and The Garden Of Eden". Тем не менее, на свежем опусе "The Mighty Few" всё по-другому: это не просто две длинных вещи, но две полистилистические симфонии, уместившиеся в 50 минут. 
Обе песни с полным правом можно назвать концептуальными произведениями. Например, эпическая 28-минутка "Curse Of The Ninth", открывающая пластинку, посвящена так называемому «проклятию девятой симфонии», а именно, поверью, что после написания своей девятой симфонии композитор вскоре умирает. Кстати, этот мотив визуально обыгрывается и в оформлении релиза, мастерски воплощённом Софьей Мироедовой – бессменным художником группы. В структуру трека вплетено множество разных стилей – от громоподобной стоунер-дум-раскачки через авангардные импровизации к энергетически-насыщенным прогрессив-рок текстурам и вокальным хоралам и дальше - прямиком к могучей коде. Следующий номер "The Siege" потрясает ещё большим стилевым диапазоном. Здесь группа решила пройтись по регги, фри-джазу, симфо-року, психоделии, разумеется, взяв в качестве отправной точки путешествия по музыкальным направлениям мощнейшие риффы. 
Привычная рок-палитра из гитар и ударных обогащена арсеналом самых разных инструментов: обильной духовой секцией, фортепиано, аналоговыми синтезаторами, электроорганом, перкуссией. Стоит ли говорить, что на протяжении всего аудио-странствия уши реципиента щедро сдабриваются жирными порциями разномастного нойза, которого "Астория" никогда не гнушалась. Кроме того, необходимо отметить и подход к аранжировке вокальных партий. На "The Mighty Few" соотношение голосов Камиля Шараподинова и Данилы Данилова достигло абсолютного паритета, сливаясь в едином полифоническом многоголосье. Практика для коллектива уже испытанная, на новом альбоме она предстаёт во всём своём великолепии. К тому же, иные пассажи обладателя недюжинных певческих способностей Данилы уже вполне позволяют ему посоревноваться за звание самого высокого фальцета в роке с Седриком Бикслером-Завалой. 
Прослушивание двухпесенного "The Mighty Few" потребует немалой сосредоточенности и душевных сил. Вряд ли неподготовленный поклонник стоунера, увидев рядом с названием пластинки любимый тэг, сумеет проникнуться всей заложенной в произведении эмоциональной глубиной. Полотно ваяли в расчёте на явно искушённого ценителя. Тем любопытнее и увлекательнее следовать за смелыми исследователями в дебри музыкальной традиции XX века, элементы которой искусно смешаны в экзотический стилистический коктейль. Однозначно, стоит отметить скрупулёзную композиционную работу, благодаря которой в продолжение всего альбома сохраняется интрига, и ничто не вызывает скуки, ощущения избыточности или надуманности. 
Ознакомившись с последней на сегодняшний день пластинкой "Астории", убеждаешься: это явление уникальное для отечественной сцены в частности и мировой рок-сцены в общем. Дело в том, что «изобретя» свой собственный стиль подачи авторского материала, основанный на наследии столпов прогрессивной, тяжёлой и психоделической музыки, The Grand Astoria на "The Mighty Few" внезапно зазвучала так, как никто другой на планете Земля. Примите это. Или попробуйте отыскать аналогию. 10 из 10 - HEADBANGER 

St Petersburg, Russia may not be the first place you think of when considering fuzzed out, psychedelic, prog rock bands but after hearing The Grand Astoria‘s new album, The Mighty Few, it may be the only place you’ll go looking. You may also consider throwing particular genre descriptions to the wind too as although The Grand Astoria cover the descriptors set out above, they also blend in an awful lot more. In fact, if you listen hard enough you may even hear the kitchen sink banging about. 
At two songs long you may also feel a little short-changed but again there’s no need to worry. The album still runs in at little under an hour, which may cause alarm bells for those of a punkier disposition or fear the long haul. This is no exercise in restraint and patience though and these two songs include a sum of parts which would constitute many bands double albums. There are more ideas floating around than in here than in a years worth of White Album’s, and probably much more fun too. 
We’re not going to try and describe the two songs on offer here as that would take away half the fun and amazement. Needless to say you can expect to veer from straight ahead fuzz filled rock to wonky jazz in little under a couple of minutes before shooting off into some crazy acapella vocals bounced around the aforementioned kitchen sink which rattles away keeping an ever steady rhythmic pulse. 

What is perhaps most intriguing is that this is The Grand Astoria’s sixth release and judging from the sheer amount of energy and joy they pump into their music, you can only imagine what drives them in their pursuit of creating something truly original. You could argue that in they are like an over-exciting puppy in their need to please and impress, but that would be casually brushing aside the excellent musicianship throughout this album. That is the product of experience and one that makes you want to hunt down their back catalogue. 
So while the eyes of the world look at Russia for different reasons these days, maybe it’s time we looked to a side which believes in creation. One can imagine that working as a band is somewhat different than in the Western world but one thing remains and that is passion which The Grand Astoria have in bucketloads. The album may be one crazy, mixed up ride and test more conservative minded listeners, but to those with an open mind, their world becomes an appealing invitation. - ECHOES AND DUST 

Если сравнивать музыкальную карьеру Камиля Шараподинова с гитарными эффектами, то не найдётся наиболее подходящего, чем boost: что бы он ни делал, все только в направлении повышения мощности и поднятия на новый уровень. 

То, что The Grand Astoria рано или поздно всерьёз коснётся крупных музыкальных форм, было ясно давно, предпосылки к этому были всё отчётливей от пластинки к пластинке (которые он выпускает с нечеловеческой регулярностью, даже - частотой): треки длительностью далеко за 10 минут - не новость, формы песен всё причудливее, работа с отдельно взятыми рифами и фрагментами - вдумчивей и тоньше. Так что новая работа Камиля и его команды, можно сказать, не удивила. Впрочем, выразиться - была предсказуемым шагом - будет точнее. С одной стороны, ну подумаешь, всего два трека. Один почти полчаса, другой и того меньше - двадцать одну с половиной минуту. Он примерно к такому нас и готовил. Но даже это, само по себе, для него не стало достаточной для похода в студию задачей: к работе над новой пластинкой он привлёк более чем вдвое расширенный состав. Обложка, выполненная традиционно Софьей Мироедовой, это ярко подчёркивает: классический персонаж всего арта Гранд Астории предстаёт в образе дирижёра, управляющего чем-то, в сущности, неуправляемым. 

Перейти, собственно, к самой музыке не так-то просто. Там тоже вроде обычный для них калейдоскоп из стилей и звучаний, но благодаря “маленькому, но гордому” оркестру обретающий небывалый ранее размах. К ожидаемому металу, стоунеру, панку, харду и, скажем, фолку, добавились фри-джаз, крепкие этнические мотивы, элементы классической музыки и хоровое пение акапелла, вперемешку со спейс-роковыми штучками. «Это, вообще, что?!» - то и дело напрашивается вопрос. Но вовсе не от сумбура, никакой заумной мешаниной, свойственной прог- и арт-рокерам, там как будто бы не пахнет. Всё удивительно стройно и закономерно. Звук пластинки зачаровывает как сложная и красивая сказка с избытком сюжетных поворотов и действующих лиц: довольно скоро перестаёшь это вообще воспринимать как песню или какую-то ещё работу группы. Большая история, даже целый мир, прорисованный музыкальными средствами. Красиво и местами по-настоящему виртуозно нарисованный. 

В мире четырёхминутного формата пластинка, к сожалению, окажется мало востребована, но не для него она и создавалась. Тем, кому она действительно нужна - а таких немало, не станем мерить культурный уровень теле-радио рейтингами - она безоговорочно сможет подарить то удовольствие, которые способны вкусить и распробовать не только истовые гурманы, но и просто те, кто умеет слушать музыку и позволять ей самой управлять твоим миром, хотя бы на время звучания композиции. - ONE AGE RADIO 

This might very well be a personal candidate for 2015 album of the year. The Mighty Few is the sixth album from this large scale ensemble from St. Petersburg, Russia. Reviewing this is like describing the indescribable. The album consists of two verrrrry long tracks. The band touches on 70s retro hard rock, psych, metal, prog rock, avant garde jazz - that's within each track. Stylistically they keep shifting and it all melds together very coherently which will become jaw dropping when you hear them pull it off. The band cites Pink Floyd and Mars Volta as influences. Sure but also toss in a ton of other bands like Magma and Weather Report. Instrumentation includes guitars, keys, flute, clarinet, sax, percussion, and drums. Oh yeah - vocals are in english and are great! A total ripper from beginning to end. Buy or die! - LASER CD DISTRO 

Когда в 1969 году Yes и Genesis выпустили дебютные релизы с их короткими и симпатичными, но совершенно не заумными песнями, нельзя было предсказать, что ровно через три года эти музыканты создадут концептуальные эпические полотна вроде “Close To The Edge” и “Supper’s Ready”. Петербуржская группа The Grand Astoria на дебютном альбоме 2009 года представила довольно оригинальную смесь стоунер-рока, психоделии и, может быть, даже панк-рока, но вообразить, к чему придут музыканты несколько лет спустя, вряд ли представлялось возможным. И вот после целой череды различных релизов – полноформатных студийных альбомов, сплитов с другими группами, синглов, EP, концертников и проч. (кое-что из всего этого рецензировалось в "InRock") в мае 2015 года ансамбль выпустил диск, способный произвести сногсшибательное впечатление на самых разных слушателей. На “The Mighty Few” – всего два трека на 28 и 21 минут соответственно, то есть эпических, характерных даже не для Yes и Genesis, а для The Flower Kings и Transatlantic масштабов. Но если последние два коллектива сознательно делали "умный прог", чтобы развивать традиции "великих арт-роковых групп 70-х" (и не избежали искусственности и занудства), то творчество The Grand Astoria – совершенно иной случай. На “The Mighty Few” можно слышать уникальную смесь стоунера, психоделии и прогрессива – органичный результат творческой эволюции The Grand Astoria. Музыка развивается неспешно, но разнообразно и нередко непредсказуемо. Тяжелые стоунер-риффы, психоделические импровизации и акустические пасторальные вставки органично сменяют друг друга. Так же естественно вписываются в звучание вокальные партии Камиля Шараподинова, композитора и лидера группы, и Даниила Данилова (отвечающего также за флейту и не только). На альбоме, благодаря привлечению «гостевых» музыкантов, можно услышать и кларнет, и саксофон, и трубу; такому арсеналу могла бы позавидовать даже какая-нибудь РИО-группа, не говоря уже о коллективах, исполняющих симфо-прог. Саунд становится еще более объемным благодаря участию известного в Петербурге пианиста Дениса Кириллова. При этом очень хороши оба трека – “Curse of The Ninth” и “The Siege”, но я бы отдал предпочтению первому, посвященному "проклятию девятой симфонии". Он стилистически разнообразнее и композиционно насыщеннее. Особенно хорош неожиданный и безбашенный "уход" в акустику а-ля Jethro Tull в конце седьмой минуты этой композиции (эта же "фолковая" тема завершает произведение). Группа и прежде записывала эпики, но эти два – самые интересные и зрелые. 
Если стоит за что-то критиковать рецензируемый релиз, то за обложку в частности и буклет в целом. На меня она производит деструктивное впечатление своей "брутально-инфернальной" направленностью. Такая обложка плохо соответствует стилю и духу музыки, она подошла бы для дэт-дума или симфо-блэка. Впрочем, музыкантам виднее, как им оформлять альбомы, и в таланте и профессионализме автору обложки не откажешь... Так или иначе, можно порадоваться за группу The Grand Astoria, чей диск “The Mighty Few” – один из лучших релизов 2015 года, и не только по российским меркам... 9/10 - IN ROCK MAGAZINE 

Gli ultimi decenni sono stati caratterizzati da accelerazioni disorientanti, evoluzione tecnologica forsennata, tempeste d'input e raffiche di notizie contraddittorie. In tempi talmente complicati qualche piccola certezza aiuta a sopravvivere. Noi avevamo due sicurezze che, pensavamo, non sarebbero mai potute essere scalfite: Charlie don't surf e Russians don't rock. The Grand Astoria, col loro ultimo disco, hanno demolito la seconda. E' un collettivo aperto, proveniente da St. Petersburg, che ruota attorno alla figura di Kamille Sharapodinov e che, sul profilo Facebook, definisce la propria musica un “rock fuzzy psichedelico con la coscienza alterata, che ha rapporti sessuali con l'heavy metal”. In realtà in questo lavoro c'è molto di più e l'heavy metal è trascurabile. Sono due brani strutturati come suite, con variazioni, movimenti e repentini cambi di umore sempre funzionali, ritmi alternati, soluzioni sofisticate, a volte dissimulate, e partiture intelligenti che possono talvolta apparire elementari. Contrapposizioni di suoni trattati, wah wah a profusione, phaser, effetti eco di ispirazione space dub e spettacolari linee di chitarra ottusamente carica di seducente sapore lavico. Linee di chitarra ascendenti, che s'inerpicano sui sentimenti delle armoniche figuranti del basso. Brani a forma libera, ma organizzata ed è piacevole inciampare sugli ossimori disseminati lungo il percorso, alla scoperta di questo album spettacolare. 

La facciata A, Curse of the Ninth, é scolpita nella solenne magnificenza dei Led Zeppelin bucolici, partendo con chitarre fantasma, clarinetto rarefatto ed errabondo, per mutare, dopo appena due minuti, introdotto da una spessa batteria, in puro stoner rock minaccioso ed astoriainquietante, corde vocali corroborate da tè alla menta ghiacciato sorseggiato nel deserto nord africano, sabbia portata dal vento, ugola rubata a gruppi hard rock dei primi seventies e cascate di effetti wah wah, che si interrompono magicamente per sfociare in fresche acque meditabonde, solcate da flauti e percussioni di velluto agreste. La seconda facciata, The Siege, esplora la parte dell'anima rivolta all'espansione mentale, partendo da derive jazz che impollinano la tessitura stoner, per debordare in orchestrazioni prog rock, ma, attenzione, non si parli di jazz-rock o fusion, perché qui si ricorre al free jazz per sostenere partiture musicali che sembrano dirette dalla carcassa del bisonte di copertina, con addosso il tuxedo di Herbert Von Karajan e Kamille con gli amici che suonano come spalleggiati dalla London Sinfonietta. A volte i momenti più riflessivi evocano passaggi space age e ci si ritrova a sorseggiare Martini nella lounge room di una qualsiasi stazione lunare. 

I ritmi si fanno nuovamente incalzanti con tastiere memori delle sperimentazioni di Keith Emerson, effetti Moog, cori arrangiati rincorrendo le armonie e gli impasti vocali di matrice Yes, per rallentare nuovamente, flessuosi, con le chitarre ipnotiche della Ju-Ju music. La creatura Grand Astoria non può essere né catalogata né costretta in confini. A volte è posseduta da singulti spaced freak out, come si trovasse all'interno di un'astronave astoria1vagabonda dell’iperspazio, rifornendosi alle stesse stazioni di servizio utilizzate da Hawkwind e Corrieri Cosmici. Tutta l'opera è permeata dal free jazz, nella sua incarnazione di sax spirituale, etereo, puntiforme e contaminato di impressioni Art Ensemble Of Chicago, con suoni sublimi che forniscono l'intelaiatura a spartiti musicali interpretati da musicisti che sembrano arroccati all'interno delle depressioni più infuocate della Death Valley, con strumenti che anelano al ghiaccio cosmico delle tempeste di Alpha Centauri. I Grand Astoria stupiscono per davvero, pongono la Russia sulla mappa del rock usando i classici strumenti, le modalità e i canali di tale espressione artistica per realizzare combinazioni innovative, con stile ed equilibrio impeccabili. - DISTORSIONI 

The Grand Astoria – группа из Санкт-Петербурга, которая существует с 2009 года и за это время успела отыграть свыше 300 концертов в разных странах. 
Альбом, о котором пойдет речь – это 50-минутный релиз, состоящий из двух треков, который был выпущен силами четырех лейблов, в числе которых оказался и киевский Robustfellow. В ближайшее время релиз будет дополнен эксклюзивными «бонусами» оформления от киевлян. Что касается самого главного – музыки коллектива, то это бешенное смешение стилей не поддается однозначной классификации, но если сильно упростить, то этот альбом – сплав из авангарда, психоделического рока и прога. Да это прямо прог-стонер-опера! Даже состав инструментов дает понять, что мы имеем дело с нестандартной музыкой: клавиши rhodes, рояль, кларнет, труба, саксофон, флейта, перкуссия… 
Альбом получился очень насыщенным, хоть и несколько сумбурным, и, при всей его технической и гармонической сложности и эклектичности, его не назовешь «музыкой для музыкантов», условным «джазом» для замороченных ценителей. Мелодии легко проникают в сознание, попадают туда, словно старые знакомые, и порой даже трудно их «выселить» оттуда. У слушателей может возникнуть вопрос, не устанут ли они слушать, к примеру, 28 минут одного трека? Но музыкантам удалось избежать равно как и утомительной хаотичности и «рваности» структуры, так и однообразия медитативного «риффажа», динамический диапазон очень разнообразен, музыка и держит в напряжении, и мягко обволакивает в умиротворенных атмосферных бриджах, и снова подхватывает тревожно звучащим мотивом, который обязательно должен придти к развязке – без этого никак. Об этом стоит сказать отдельно: у музыки The Grand Astoria есть логичные кульминационные моменты, «дорога» к которым хорошо продумана с самого начала, и после прослушивания альбома остается ощущение завершенности истории, полноты конструкции. 

Не весь авангард является «удобоваримым» для широкой публики, а скорее даже будет правильным утверждать обратное. Однако The Grand Astoria смогли увязать его с мелодичным хард-роком, синтезаторными экспериментами, дарк джазом, с неоклассикой, саузерном… да всего и не перечислить, жанровые штампы только отвлекают от основной мысли – этот альбом похож на путешествие, в котором погода меняется от угрожающе хмурой, тревожно-зловещей, до ясной, с попутным ветром и ласковым солнцем. И что самое классное – ты никогда не можешь предугадать, где и что тебя ждет: внезапно сложное прогрессивное соло переходит в легкую блюз-композицию, в которой звучат духовые, а потом все это переходит в опыты над звуком в духе раннего Pink Floyd. Кстати, сравнение с британцами вряд-ли будет здесь лишним: по глубине композиторской мысли, сложности и продуманности звукового пространства The Grand Astoria могли бы посоревноваться с ними, впрочем, опыта у питерцев, конечно же, в разы поменьше, ну да это вопрос времени. 
Что ж, для тех, кто предпочитает более монолитную стилевую конструкцию альбома, этот материал может показаться слишком эклектичным, кто-то скажет, что это – винегрет из всего, что только можно, но, думаю, наши читатели предпочитают слушать музыку, а не стилевые теги. 
Сильный релиз, который рассчитан не на одно прослушивание и при этом гарантированно начнет въедаться вам в мозг фактически с самого начала. Будьте осторожны! - ТАКТ 

In recent years Russia has produced some wonderful psych-based bands, some have become 'well-known' and some haven't. The one consistent aspect to all these bands is that take the recognised sounds and styles of psych etc but warp into their own sounds, and so remain constantly evolving and surprising. To the list of these bands we can add The Grand Astoria. 

The Grand Astoria have been plying their trade for many years since forming in St Petersburg in 2009 (their name is actually taken from a hotel in St Petersburg) and 'The Mighty Few' is their sixth LP. Although ostensibly describing themselves as "Tripped out psychedelic fuzz rock having sex with heavy metal!" it is so much more than that. To use an artistic metaphor, the average band may have one or two colours on their palette but The Grand Astoria have colours from the whole spectrum, and have painted a positive masterpiece, albeit firmly in the school of the surreal. 

'The Mighty Few' is comprised of just the two tracks: 'Curse of the Ninth', clocking in at 28 minutes, and 'The Siege' at 21 minutes. It's normally at this stage of a review that I would proceed to give you, dear reader, a breakdown of the tracks but in this case I'm not going to for 2 reasons: 1. There are so many aspects to each track it would end up reading like a double album review, and 2. I'm not going to spoil the surprises in store! What I will say is that the scope and imagination of this album deserve a wide audience. The LP takes in straightforward, fuzzy stoner rock with some lovely psych leanings, some prog, some groovy 70's jazz (very 'Dirty Harry soundtrack!) some straight up rock, some flute heavy folk and even some dub! What is truly impressive is that these somewhat disparate styles segue together well and feels less like a portmanteau piece and more like an orchestral suite in that it flows and moves smoothly. This is not a band who throw everything, including the kitchen sink, into the mix but one who has a plan, a vision of what they want to achieve...and achieve it they have. An intelligent, ambitious and imaginative album. - DAYZ OF PURPLE AND ORANGE 

Χαιρετίζω την δισκογραφική επιστροφή ενός εκ των πιο εργατικών συγκροτημάτων στο χώρο του psychedelic stoner rock – αν υπάρχει τέτοια ορολογία βέβαια! Οι Ρώσοι The Grand Astoria επιστρέφουν με το “The Mighty Few” και η χαριτωμένη μασκότ τους μπαίνει σε νέες περιπέτειες. 

Αφήνοντας κατά μέρος τις Rush επιρροές των προηγούμενων δυο δίσκων, εδώ βαδίζουν στο δικό τους μονοπάτι απλώνοντας τις δυο συνθέσεις του δίσκου σε 28 και 21 λεπτά έκαστος βυθίζοντας σε μια κατάσταση γλυκιάς παραζάλης όπου οι fuzzy κιθάρες συναντάνε τις space εμμονές και τα ‘δάνεια’ από πιο extreme παρακλάδια αγκαλιάζουν τις 2 αυτές συνθέσεις. 

Σαξόφωνα και τρομπέτες ίσως να φέρουν στο μυαλό τους King Crimson, αλλά επειδή είναι κάτι που έχουν τολμήσει και στο πρόσφατο παρελθόν, έχω την εντύπωση πως εδώ τα έχουν ενσωματώσει πολύ καλύτερα σε σχέση με παλιότερες απόπειρες τους. Ο progressive χαρακτήρας των συνθέσεων παραμένει ένα από τα μεγάλα ατού των The Grand Astoria, με κάποιες Genesis και King Crimson επιρροές να παίρνουν το πάνω χέρι και να δίνουν αυτό το κάτι παραπάνω τις συνθέσεις! 

Κοντολογίς, αν αρέσκεται σε stoner/psychedelic rock και το θέλετε και λίγο πιο πειραματικά στα όρια του αρχέγονου progressive και αυτός ο δίσκος των The Grand Astoria θα σας αγγίξει! - ROCK IN ATHENS 

It is strange and incomprehensible to me, but the most active, enthusiastic, and productive Russian psychedelic doom/rock project The Grand Astoria remains one of most underrated at the same time. The project has only one constant member — Kamille Sharapodinov, who has written, with different line-ups, six full-length albums and nine split-releases and EPs (yet the length of even one epic song from his split-album with Montenegro is about 30 minutes). 

The Grand Astoria played about two hundreds gigs over six years in Europe and Russia, and each new album is still a challenge for listeners. The Grand Astoria’s music varies from doom to punk, from psychedelic rock to heavy metal, and from space rock to stoner. The new full-length album Mighty Few consists only of two songs. Both of them are massive and difficult in the broadest sense. 

The Mighty Few was recorded in collaboration with a few session musicians, so you can hear Korg Monotron, flute, tambourine, Korg MS2000, Rhodes piano, Clavia Nord Stage, Steinway & Sons piano, clarinet, trumpet, and saxophone — besides the standard set of guitars, bass, drums, and percussion. I think that we can describe both tracks on Mighty Few as polyphonic psychedelic rock operas, though to tell you the truth I need to point out the important parts of stoner, prog-rock, and even jazz in this record. 

“Curse of the Ninth” is a fantasy on the theme of a superstition connected with the history of classical music. In essence, it is the belief that a “ninth symphony” is destined to be a composer’s last; i.e., that the composer will be “fated” to die after writing it, or before completing a “tenth”. 

“The Siege” is a reflection on a theme of Huxley’s Brave New World and the Trojan War. Musically, this song is the most varied you could hear in The Grand Astoria discography, as Kamille and his company skillfully combine in one solid (21-minute-long) track elements from most intellectual musical genres of the ’70s. It isn’t easy to listen to, but this album isn’t for a mass audience, so I couldn’t force you to sit down and listen to it ’til you drop. If you like old school doom music, insane progressive rock, and jazz experiments with a lot of influences and a free psychedelic approach, then you will get it. 

Also pay attention to Mighty Few’s art-work. Its central figure is the band’s mascot Ugly Billy, a binding character on every The Grand Astoria release. Check The Grand Astoria’s Bandcamp to find more pictures of him. - NO CLEAN SINGING 

We hadden ‘m al vermeld op onze Facebookpagina maar ik vind dat dit album meer verdient dan alleen een eervolle vermelding. Huppekee, een recensie en verder geluisterd! 
Dit is al het zesde album van The Grand Astoria en ze hebben flink hun best gedaan. Zelf noemen ze hun muziek het resultaat van “tripped out psychedelische fuzz-rock die seks heeft gehad met heavy metal” en die omschrijving raakt de kern misschien nog wel het best. 

Het album kent slechts twee nummers, maar dan wel één van bijna dertig minuten en één van over de twintig. Een reis vol psychedelische doom met een lekkere groove erin, en progressieve rock die de metalen rand bijzonder vaak bereikt. De hele plaat kronkelt en beweegt en baant zich op die manier een weg naar het eind, daarbij vrijwel iedere stijl gebruikend, zonder enige angst voor extremen. Iedereen die houdt van stomende stoner-rock met allerlei uitspattingen die van tevoren geen richting aangeven doet er goed aan om deze geweldenaar in huis te halen. 

Beide nummers zijn complete composities, voorzien van alle ingrediënten om ervoor te zorgen dat je als luisteraar volledig overdondert raakt door de lawine aan metal, avant-garde jazz, stoner, progressieve allesomvattende rock en dat opgediend met een garnering van psychedelica. Een geweldig album dat je kunt aanschaffen via  [email protected] en ik zou het doen! - PROG PRAAT 

Das neue Album besteht aus zwei monumentalen Kompositionen von fast 50 Minuten Länge! Die Augen schließen und den Player anschalten. “The Mighty Few” verlangt einiges und es hat keinen Sinn, das Album in Eile anzuhören. Die Petersburg Rocker erzeugen maximales Musikvergnügen. Über das Genres zu Diskutieren ist sinnlos: Jazz und Funk bilden eine Einheit mit Doom, Space, Stoner zu Metal. Die Stimmungsschw**kungen einer Geschichte, die vorgetragen werden, beziehen sich ständig auf Traditionen der Vergangenheit. Auf “The Mighty Few” zelebrieren die Meister hohe dimensionsweite Soundgewebe, die zum genießen sind. Von 2009 an sind sie jetzt auf ihrem sechsten Album zu hoher musikalischer Kunst gekommen - ROCKBLOGBLUESSPOT 

Risulta davvero difficile adattare la musica dei russi The Grand Astoria in un genere specifico, proprio perché ora si sta parlando di musicisti col la "M" maiuscola che non sono affatto predisposti ad accontentarsi delle solite soluzioni sonore spremute fino allo stremo dalla maggior parte dei gruppi dello stoner-rock. Qui ascoltare è molto più piacevole e costruttivo! Per questo motivo, dopo aver consumato il nuovo "The Mighty Few", posso tranquillamente richiamare generi di ricerca come il jazz, la fusion e la psichedelia meno irruente, mescolati insieme con grande gusto e una profonda consapevolezza, figlia di un ampio background musicale. Con il sesto full-length, la formazione di San Pietroburgo ha cambiato nuovamente le carte in tavola, scegliendo un approccio più complesso ma riflessivo, perciò mai intuibile. Tutto muta lentamente in un costante oscillare tra momenti allungati e altri amplificati da una forte tensione elettrica. Nella prima traccia "Curse of the Ninth" aleggia il fantasma dei The Mars Volta. I nostri giocano con le ritmiche, con strumenti a fiato dai toni vellutati, echi frastagliati e riverberi allucinati, riff fugaci, dinamiche di piano, fraseggi ipnotici e persino ampie variazioni post rock, quelle tanto care al carismatico Steven Wilson oppure agli eclettici e bizzarri The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble ("The Siege"). E' eccezionale Kamille Sharapodinov, cantante, chitarrista, compositore del progetto che, ancora una volta ha dato prova di grande versatilità vocale ed interpretativa. Due sole lunghe suite che crescono incessantemente ad ogni ascolto. Senza allontanarsi troppo dai solchi già tracciati, i The Grand Astoria hanno scritto un altro lavoro da non perdere. Parlare di questi ragazzi è un piacere, sia perché approfondiscono ogni nota con forbita eloquenza, sia perché si rivelano ai palati raffinati con estrema generosità. Classe Pura! - SON OF FLIES WEBZINE 

Мясистый и увесистый прогрок — редкий случай, когда слова «прогрок» и «непошлый» можно без особых стеснений написать в одном ряду. За спиной неизбежно играющего мускулами гитарного фузза и ловкого жонглирования квадратами здесь неожиданно укрываются воздушные духовые секции и невесть откуда взявшийся хор. Заведует этим всем человек, который, представьте себе, когда-то играл в группе Neversmile - НОВАЯ ЗЕМЛЯ 

Groovy, psych, doom, eclectic, metallic progressive rock. 
Description: If you take a look at the genre above, you must know that this Russian band even likes to add 'having sex with heavy metal' to it. So you can't deny The Grand Astoria a certain sense of humour - even in their band name. Six album releases as of 2009. One of those DPRP recommended with 9/10. This new album, consisting of two 20 plus minute songs, is an amazing, continuous, meandering ride through every possible style and twitch. You might be exhausted at the end, but believe me, you instantly want this roller coaster ride again. Listen now - SOMETHING FOR THE WEEKEND 

Sottoporre la musica ad un esperimento; prevedere partiture dagli esiti imponderabili e sempre dissimili. Superare i limiti del definito. Questo è The Grand Astoria: la creatura incredibilmente unica di Kamille Sharapodinov, con alle spalle una discografia corposa tra album, ep, single, split. Chitarrista e cantante di San Pietroburgo, Russia, cover (2)mente geniale e creatore di progetti come Organic Is Orgasmic e The Legendary Flower Punk. Compositore che sfugge ad etichette classiche e si afferma per la innata propensione a oltrepassare l’ignoto, disgregare e ricollocare stili di diversa incubazione. 
The Mighty Few si eleva in due lunghe suite, due moderne sinfonie, che raggiungono vette intense di svariati residui sonori, non solo mescolanza di espressioni ma pura e creativa conoscenza. L’inf 
lusso jazz fusion, le soluzioni prog, lo stoner avvelenato, hard rock in psichedelia alienata, non devono portare a conclusioni primitive. Le consuetudini non sono indispensabili; dietro c’è un lavoro fatto di analisi protesa a sublimare una radice musicale e riproporla sotto fulgide nozioni. Non più afferrare i Queen Of The Stone Age o i Monster Magnet, ed esserne follemente innamorati, per perderne l’interesse ascoltando le innumerevoli ripetizioni in decine e decine di dischi. Applicazione, veridicità artistica, nuove tecniche di vibrazione. 
Curse Of The Ninth riluce di molteplici gradazioni con i superbi musicisti che hanno partecipato a questo prospetto, nel lungo brano che si ispira alla credenza della “maledizione della nona”, splendono dottrine ed estrazioni difformi dove gli strumenti come il clarinetto, il sax, il flauto, le tastiere miasmatiche, punteggiano i formidabili inneschi di chitarra e i volteggi fuzz and wah wah. Oro puro. 
grandThe Siege, nella sua struttura variegata si flette in solennità stile seventies, rivisita l’assedio e la distruzione omerica di Troia, il cui drammatico svolgimento sfocia in tormenti heavy e cavità sintetizzate. Teatralità forbita accomunata ai Magma mentre Todd Rundgren muta la fantasmagoria in nobili concept. 
Sharapodinov è l’emblema di una cultura in continuo movimento, assorbe e sbriciola ricerca e tradizione e la spedisce col teletrasporto. Nella Madre Russia risalta il fermento per conquistare versanti inesplorati, terre d’avanguardia in cui il fine non è mero esercizio estetico ma l’ambizione di un’eccellenza ai confini dell’innovazione - PLENIROCKIUM 

Οι υπερδραστήριοι The Grand Astoria σχηματίστηκαν στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας το 2009 κι έκτοτε δεν έχουν σταματήσει ούτε στιγμή να ασχολούνται με την μουσική τους, καθώς μέσα στα μόλις εφτά έτη της ύπαρξης τους, έχουν προλάβει να παίξουν ζωντανά ουκ ολίγες φορές κι επίσης έχουν χτίσει μια τεράστια δισκογραφία δεκαεπτά συνολικά κυκλοφοριών. 

Το έσχατο χρονικά πόνημα τους φέρει τον τίτλο The Mighty Few κι έχει την μορφή full length άλμπουμ, παρά το γεγονός, πως περιέχει μόλις δυο κομμάτια συνολικής όμως διάρκειας 49 λεπτών, ενώ πλαισιώνεται από ένα πανέμορφο artwork, που μαρτυρά το πολυπληθές σύνολο μουσικών, που συμμετείχε στην ηχογράφηση της νέας δουλειάς των The Grand Astoria. 

Η παραγωγή του The Mighty Few διακρίνεται για την διαύγεια της, η οποία βοηθά στο να ακουστούν σωστά όλα τα μουσικά όργανα του, τα οποία δεν είναι και λίγα, κάθε άλλο μάλιστα, καθώς στην έκτη full length δουλειά των The Grand Astoria την κιθάρα, το μπάσο και τα ντραμς τους, πλαισιώνονται από τα: φλάουτο, σαξόφωνο, κλαρίνο, πιάνο, κρουστά και τρομπέτα. 

Τα φωνητικά των The Grand Astoria βοηθούν στην ομαλή του ροή και συνυπάρχουν υπέροχα με τα χορωδιακά τους μέρη, τα οποία αναδεικνύουν την vintage αγνότητα του The Mighty Few, το οποίο μας ταξιδεύει σε περιπετειώδη rock ηχοτοπία μες από ένα αρκούντως heavy πρίσμα, που διακρίνεται για τα παραδοσιακά doom metal στοιχεία του και τις stoner πινελιές του. 

Ο πληθωρικός rock χαρακτήρας του The Mighty Few ξεχωρίζει για τα έντονα jazz ψήγματα και τα δυναμικά blues ηχοχρώματα του, τα οποία αναδεικνύουν τις progressive ανησυχίες και τις σαγηνευτικές folk αποχρώσεις των άκρως ταλαντούχων The Grand Astoria κι απογειώνουν συνάμα τα space ρινίσματα, που συνοδεύουν περίφημα την αιχμηρή fuzz rock αύρα τους. 

Εν ολίγοις, εδώ πρόκειται για ένα πραγματικό μουσικό διαμάντι από μια τρομακτικά ταλαντούχα μπάντα, καθώς το φαντασμαγορικό The Mighty Few των The Grand Astoria αποτελεί έναν από τους πλέον πλούσιους ηχητικά δίσκους στον ευρύτερο rock χώρο τα τελευταία κάμποσα χρόνια και θαρρώ ότι οι λέξεις δεν είναι αρκετές για να το περιγράψουν σωστά. Πανδαισία. - PHANTASMAGORIA 

Recommended to: Everyone who enjoys stoner or sludge metal, psychedelic rock, experimental progressive rock and/or avant-garde jazz.Damn! Here’s another album to which I can award only 5 out of 5. Expect to see “The Mighty Few” elbowing other magnificent albums vigorously for my top ranking of 2015. At just 7 euros on Bandcamp, this masterpiece is an absolute steal. Get it now if you want to give your brain a dozen types of eargasms. The Grand Astoria are not only one of the most adventurous bands in metal, rock and a heap of other styles. They are also one of the most prolific. If I’ve counted correctly, this is their eighth album since they burst onto the scene in 2009. In addition they’ve done a spew of EPs, singles and split CDs/EPs. Here in the unbounded universe of mixed musical styles and genres inhabited by Mammal-type people, The Grand Astoria have been flooding us with amazing music, but never saturating us. I personally can’t get enough of them. After just one listen, I’m declaring “The Mighty Few” is their best work yet. Metalheads, don’t be misled by the opening two minutes of this extraordinary album. It starts like the best of the newest avant-garde jazz. But two minutes in, the stoner rhythm and the sludgy riffs kick in, followed very soon by the hard-rocking vocals, and then by a crazy, wow-wow, psychedelic guitar solo. Just short of seven minutes in, the music detours smoothly into the type of acoustic guitar and flute refrain that made Jethro Tull such a great band. That diversion metamorphoses into another jazz sequence, but this time with pounding bass guitar and saxophone joining the electric piano. The bass and the keys continue their mesmerizing interplay as sweet vocal harmonies glide into the composition. The first few minutes set the pattern for the rest of the album, an intricate tapestry of genres on a cloth of pure gold. There are only two tracks on the album, “Curse of the Ninth” (28 minutes plus) and “The Siege” (21 minutes plus). Both are modern symphonies. I know I’m going overboard, but both of those symphonies are things of truly great beauty. If The Grand Astoria needed to demonstrate that they are one of the most creative bands in the world, they have excelled on “The Mighty Few”. The band was the brainchild of Kamille Sharapodinov, composer and vocalist. He describes the music as “tripped-out psychedelic fuzz rock having sex with heavy metal.” It certainly is seductive. The Grand Astoria have completed more than 300 live performances in Russia and Europe. When I win the lottery I’m going to bring them to Zululand and fly all of you here to see them. 5/5 - A METAL STATE OF MIND 

25 мая 2015. Уже прошла неделя, как в официальной группе The Grand Astoria выложили новый релиз «The Mighty Few». Альбом состоит из двух композиций. Двух, монументальных, непредсказуемых композиций, длиною почти в 50 минут! Это тот самый случай, когда ты как можно удобней размещаешься на стуле, или в кровати, или в кресле транспорта, закрываешь глаза и включаешь музыку. «The Mighty Few» требует от нас создания особых условий для его прослушивания.Отложим свои дела, не станем слушать альбом впопыхах. Только тогда новый музыкальный гибрид, выращенный питерскими музыкантами, принесет максимальное удовольствие. 

The Grand Astoria в Донецке 

Первое мое знакомство с The Grand Astoria произошло в 2013 году. Тогда они приезжали выступать в Донецк, и знакомый пригласил меня посетить их концерт. Первыми в тот вечер играли The Curse of Wendigo – наша местная группа, исполняющая медленные, тянущиеся композиции в стиле stoner/doom/psychedelic с вкраплением губной гармоники. Плотный, оседающий в ушах звук, неспешный ритм песен, небольшое помещение, где музыканты и слушатели находятся друг от друга на мизерном расстоянии, оставили сильнейшие впечатления. 

С выходом Астории началось стремительное путешествие по космическим просторам! Как управлялся Камиль (вокалист, гитарист) со своим инструментом, какие звуки из него извлекал! И не где-нибудь далеко, на неподступной сцене, или через экран монитора. А вот, рядом, на расстоянии вытянутой руки, стоял длинноволосый музыкант в причудливой рубашке «в цветочек» и проносился сквозь очередную галактику. Правильней всех поступил бас-гитарист The Curse of Wendigo: он просто закрыл глаза, и покачивался в ритм песням. Я тоже решил попробовать зажмуриться, и ...улетел. Пишу без преувеличений! 
Единственным минусом была неисправная аппаратура: во время игры питерцев загорелся усилитель, а потом сломалась педаль от барабанной бочки. Помню, Камиль тогда сказал «Донецк – классный город, но только у вас, к сожалению, все ломается». Тем не менее, концерт стал для меня одним из лучших живых выступлений, которые я когда — либо слышал! 

«The Mighty Few» 

И с тех пор я слежу за творческим процессом Grand Astoria. Маниакальная страсть Камиля Шараподинова к музыке, её многообразию, от альбома к альбому выплескивается все в новых и новых экспериментах. Триумфальным я считал релиз 2014 года «La Belle Epoque». Но запись этого года – колоссальный рывок для группы! О жанрах говорить бессмысленно: здесь джаз и фанк уживаются со сладжем и хэви-металом. Меняются настроения, инструменты. «The Mighty Few» – это повесть, написанная в наши дни, но неустанно отсылающая к традициям прошлого. Особенно ярким в этом произведении я считаю отрывок второй песни, начинающийся с 16-й минуты. Озвучивать, из чего он состоит, не буду по двум причинам: во-первых, я не берусь дать точную жанровую характеристику услышанному; во-вторых – что мои слова по сравнению с магией музыкальных звуков? 

«The Mighty Few» – величина, шедевр, безразмерный лоскут высококачественной ткани. Приятного закутывания! - ECONOMY OF LIVING 

I'm pretty much at a loss for words after listening to "The Mighty Few" by The Grand Astoria (Saint Petersburg, Russia). They're an incredibly talented group of musicians and to throw these gents in a specific genre would be insane. I honestly can't believe I haven't heard these guys before. Their 6th album "The Mighty Few" is two songs and rounds out to an impressive 50 minutes. 

The first song "Curse of the Ninth" (listen below) brings a plethora of styles and combines them into this amazing 28 minute journey. At first you think you're listening to this creeped out acid jazz song then the main riff hits you with slow, groovy-pounding rhythms. The voice kicks in and they're very strong, clean and powerful. The vocalist reaches some crazy ass highs; very original sounding. The first breakdown has almost this oriental feel to it with the flute then all hell breaks loose with crazy time signatures, horns, and piano into an all out progressive trip. From the 19 minute mark it gets even better. The song finishes with an incredible cycle all the way around to the first main riff. What a beautifully written song that will demand your attention for the duration; remarkable! 

"The Siege" has a little more 70's synth feel starting out which shows how versatile this band is. The slow galloping guitar/keyboard dissolve into this funked out spacey jazz ride. I get a Pink Floyd vibe (summoning "The Wall") throughout the middle of the song. The mellow acoustic parts unravel into this nightmarish marching heavy guitar part. The vocals are much, much darker on this track and the song reaches its pinnacle with a killer retro-rock part supported with those horns that sound so refreshing and new. 

I don't think there's a band out there anywhere that sounds quite like The Grand Astoria. I also could probably write a ten page review on these two songs; no lie. If you're looking for something different do yourself a favor and support these guys. We need more bands like The Grand Astoria. I've got a lot of back catalogue to catch up with - WONDEROCK 

On ne compte plus les Albums des Russes (Une bonne quinzaine), ni les membres du groupe (Une bonne dizaine environ), mais à chaque fois, on se prend une grosse gifle. Cette fois, seuls deux titres figurent sur le nouvel Opus du Collectif, mais c'est largement suffisant pour nous faire découvrir leur univers musical qui est d'une richesse infinie. En même temps, chaque morceau dure plus de 20 minutes, ce qui nous laisse largement le temps pour nous délecter des influences Psyché, Stoner, Progressif et Jazzy de ce groupe atypique qui vaut vraiment le détour. 
Ma note : 8,5/10 - ROCK STATION OVER BLOG 

A originalidade da capa estende-se às sonoridades, densas e complexas. A introdução do primeiro tema é longa e apenas instrumental. Uma música para quem gosta de sons mais pesados e que vai crescendo. 
A banda, composta por nove elementos, cria um ambiente místico e intenso apoiando-se numa forte dinâmica e sólida composição. Por vezes encontram-se num caminho mais dark, que combina com a capa, outras vezes exploram caminhos mais jazzísticos. 
O segundo tema começa no registo mais psicadélico levando-nos até ao rock. 

Uma agradável surpresa, destas que por vezes nos surgem no maravilhoso mundo da internet. 
Para ouvir e se gostar, comprar! - SOU MUSICA
Back to Top
dr wu23 View Drop Down
Forum Senior Member
Forum Senior Member
Avatar

Joined: August 22 2010
Location: Indiana
Status: Offline
Points: 20468
Direct Link To This Post Posted: August 18 2015 at 09:45
I just posted a you tube link on several threads...definitely should be on PA imho.....they are  good and sound quite a bit like Motorpsycho at times.
One does nothing yet nothing is left undone.
Haquin
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: August 19 2015 at 06:24
Thank you for spreading the word! Also trying to get into PA but no positive feedback Sleepy

Another cool review just arrived though Embarrassed This time from Sludgelord!

I can’t believe it has taken this long for me to cross paths with The Grand Astoria“The Mighty Few” is the sixth full length by this Saint Petersburg band led by guitarist, vocalist and musical mastermind Kamille Sharapodinov and it makes quite an impact. “Band” is a bit of an understatement though as the two monstrous 20+ minute tracks on offer here are performed by nine musicians with suitably grandiose results.

First up is “Curse of the Ninth”, a sprawling 28 minute odyssey exploring the classical music superstition that a composer is fated to death before completing a tenth symphony. I’m not sure where The Grand Astoria is up to in terms of symphonies but this track alone displays enough restless energy and ideas to suggest they are invulnerable to this prophecy.  Opening with a subdued jazzy jam, the track erupts into slow, heavy riffage reminiscent of Mastodonat their most anthemic. Progress takes a number of unexpected twists and turns from here; folky acoustic passages, Queen-style acapella harmonies and most notably a groovy mid-point freak-out that brings to mind disco-prog weirdos Chrome Hoof. The jazzy motifs and powerful riffs weave in and out of these stylistic excursions, becoming stronger and more powerful as the song draws to its conclusion. Kamille’s ultra-melodic vocals make their presence felt at regular intervals to elevate the music to operatic levels of bombast. I’m not normally a fan of this vocal style and would generally prefer something grittier and harsher but they really work in the technicolour absurdity of The Grand Astoria’s music.

The second piece on offer here is “The Siege”. Opening with a keyboard laden prog gallop in the vein of ELP, this song covers a similarly mind boggling number of genres as “Curse of the Ninth” but has an overall darker feel. Following some bass solo-heavy funky jams, an ominous one-chord military riff rears its head. It builds in intensity through the song, weaving in and out of King Crimson bursts of dissonance, before blossoming into an unexpectedly uplifting final chorus complete with a blazing guitar solo and epic brass arrangement.

This is a fine release from The Grand Astoria which demonstrates why they’ve built up a fervent cult following, now I’ve experienced their progressive madness I will be paying keen attention in future.
Back to Top
dr wu23 View Drop Down
Forum Senior Member
Forum Senior Member
Avatar

Joined: August 22 2010
Location: Indiana
Status: Offline
Points: 20468
Direct Link To This Post Posted: August 19 2015 at 10:47
^If you want to add a band you have to follow this procedure........good luck.
One does nothing yet nothing is left undone.
Haquin
Back to Top
Dean View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Retired Admin and Amateur Layabout

Joined: May 13 2007
Location: Europe
Status: Offline
Points: 37575
Direct Link To This Post Posted: August 19 2015 at 11:18
What?
Back to Top
TGArmy View Drop Down
Forum Groupie
Forum Groupie
Avatar

Joined: December 01 2013
Status: Offline
Points: 61
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 02:42
Thanks. Tried. No luck Angry
Prog is tough LOLLOLLOL
Back to Top
dr wu23 View Drop Down
Forum Senior Member
Forum Senior Member
Avatar

Joined: August 22 2010
Location: Indiana
Status: Offline
Points: 20468
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 10:12
Originally posted by TGArmy TGArmy wrote:

Thanks. Tried. No luck Angry
Prog is tough LOLLOLLOL
 
If the link didn't work...try again or contact one of the mods.
Dean ( a former admin) said that band was already suggested and rejected.
 
That doesn't make much sense to me with 20 minute plus long epics that sound an awful lot like Motorpsycho who is on the board also. Again....go figure.....
Confused


Edited by dr wu23 - August 20 2015 at 10:15
One does nothing yet nothing is left undone.
Haquin
Back to Top
Dean View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Retired Admin and Amateur Layabout

Joined: May 13 2007
Location: Europe
Status: Offline
Points: 37575
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 12:28
Originally posted by dr wu23 dr wu23 wrote:

Originally posted by TGArmy TGArmy wrote:

Thanks. Tried. No luck Angry
Prog is tough LOLLOLLOL
 
If the link didn't work...try again or contact one of the mods.
Dean ( a former admin) said that band was already suggested and rejected.
 
That doesn't make much sense to me with 20 minute plus long epics that sound an awful lot like Motorpsycho who is on the board also. Again....go figure.....
Confused
It isn't that difficult to figure. The band was evaluated four years ago by two teams and they decided on the strength of the albums released up to that date that the band was essentially non-prog/stoner rock/punk/doom metal/whatever so they were rejected for Psych and Heavy Prog. At that time no one deemed it necessary to pass them on to another subgenre team such as Eclectic or Xover for further evaluation so they were removed from the evaluation lists.

Under evaluation guidelines a rejected band can be re-evaluated if they have released new material in the interim period and if that new material is noticeably different in musical style to their previous albums.

What?
Back to Top
Sagichim View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Honorary Collaborator

Joined: November 29 2006
Location: Israel
Status: Offline
Points: 6632
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 13:12
We also rejected them Embarrassed
Back to Top
dr wu23 View Drop Down
Forum Senior Member
Forum Senior Member
Avatar

Joined: August 22 2010
Location: Indiana
Status: Offline
Points: 20468
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 13:23
Originally posted by Sagichim Sagichim wrote:

We also rejected them Embarrassed

Why?....They are so similar  to Motorpsycho, who they sound like, that I'm surprised they haven't been sued for copyright. And the new one has only 2 very long tracks that go through multiple progressive movements.

btw....I'm not a fan of this band per se  but I find it odd that some of these bands get rejected while others don't when there isn't a hairs worth of difference from them an others on PA.
Confused
One does nothing yet nothing is left undone.
Haquin
Back to Top
Sagichim View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Honorary Collaborator

Joined: November 29 2006
Location: Israel
Status: Offline
Points: 6632
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 13:39
There's a very big difference between those two bands, one is prog the other is not.
If I remember correctly they had a few elements of prog but as a whole if you'll listen to complete albums you'll find they are not progressive enough.
You know long songs doesn't mean they are progressive.
Back to Top
dr wu23 View Drop Down
Forum Senior Member
Forum Senior Member
Avatar

Joined: August 22 2010
Location: Indiana
Status: Offline
Points: 20468
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 13:55
Originally posted by Sagichim Sagichim wrote:

There's a very big difference between those two bands, one is prog the other is not.
If I remember correctly they had a few elements of prog but as a whole if you'll listen to complete albums you'll find they are not progressive enough.
You know long songs doesn't mean they are progressive.

That might be true about their earlier ones...I'm only referring to the new one which is definitely prog by any definition used around here.. imho.
One does nothing yet nothing is left undone.
Haquin
Back to Top
Sagichim View Drop Down
Special Collaborator
Special Collaborator
Avatar
Honorary Collaborator

Joined: November 29 2006
Location: Israel
Status: Offline
Points: 6632
Direct Link To This Post Posted: August 20 2015 at 14:24
Ok I'm so embarrassed, I've just double checked myslef and I've made a mistake with the band's name Embarrassed
Sorry about that I've confused them with a different band evaluated by our team, The Grand Astoria was never evaluated by us.
More than that a friend of mine played me two or three songs from one of their EPs once because he knew I love prog and I thought they were quite progy, but if the other teams thought they were not progressive enough than I guess they know what they are talking about.
I haven't listened to this new album yet...
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down



This page was generated in 0.215 seconds.
Donate monthly and keep PA fast-loading and ad-free forever.